Sider

mandag 14. desember 2009

Reisebrev fra Etiopia

Jeg kom nettopp hjem fra en nesten to ukers tur til Sirba og Agallo Meti og 150 mils kjøring, over halvparten på dårlige veger. Men solide Toyota Land-Cruisere klarer det meste! Nå føler jeg virkelig at jeg begynner å komme ordentlig i gang med arbeidet. Jobben min er undervisning av evangelister og frivillige og å være til hjelp for de to prestene som hver har ansvar for 14 og 21 menigheter.

 

Gumuz                                                                                                                                                                                                          Jeg kjørte ca 60 mil vestover på høylandsplatået, ca 2000 moh. Da jeg kom til Mendi begynte jeg nedstigningen til Blånildalen som er et enormt lavlandsområde og hvor gumuzene bor, en liten folkegruppe som er helt svarte. Det ene området jeg arbeider er Sirba parish med kommunesenteret, Koncho.

 

Volleyball i Koncho                                                                                                                                      I Koncho har jeg fått et rom på det nye ungdomssenteret, lokal seng, men med madrass, et bord og en stol. Primus til å lage mat, men jeg blir stort sett invitert til presten, qes Ittana på mat. Jeg hadde undervisning for ungdommen to ettermiddager, ca 40 stk. I pausa var det volleball. Mange er skoleungdommer som bor i Koncho på "hybel". De bor i landsbyene rundt omkring, mange timer unna å gå. 

  

Offroadkjøring                                                                                                                                                                                                      Vi dro også til Boka, siden vegen var ryddet, men likevel skikkelig offroad-kjøring…J Boka er ca en halvtime å gå fra Blånilen. Her begynte temperaturen virkelig å stige, over 30C, men om et par måneder er det nok over 40C!. Det bodde misjonærer her i flere år. Nå er det bare meg som kommer hit. Vi dro også til Chessiga, en stor landsby på andre siden av Boka-elva for å ha møte med alle evangelistene og undervisning. Der bor to av evangelistene, Ofga'a og Ayele. Vi satt en halv dag og drakk kaffe og spiste mens vi ventet på Ayele som var på åkeren. Utrolig fascinerende å sitte der i bambushytta og se hvordan kona til Ofga'a laget mat, Nga, den tjukke grøten hun eltet i leirkaret over ilden og malte det som skulle oppi sausen, stein mot stein. Så ble trefatet satt på gulvet, klumpen med tjukk graut lagt i fatet og sausen tømt over, en av urtene de har oppi gjør sausen slimete, men det smaker godt. En liten katt mjauet og mjauet og ville ha mat, til sist fikk han litt. Barna i huset hadde malaria, men far ga dem klorokin og paracet. Den dagen var også en FN-bil i landsbyen og delte ut to myggnett til hver familie. Flott!

 

God mottagelse i Agallo Meti                                                                                                                        Jeg ble veldig godt mottatt i Agallo Meti også, det andre stedet jeg jobber og hvor vi har bodd i 3 år på 90-tallet. Det ligger litt lenger øst i samme lavlandsområde. Jeg bor i det "gamle huset vårt" når jeg er der. I høstferien var hele familien på besøk der. Folk synes det var stor stas å få se barna igjen etter 12 år! Compounden var ryddet og pen, huset var vasket. Jeg har noen av de samme arbeiderne som da vi bodde der, det er hyggelig! Shoale, hushjelpa er ny. Mannen har funnet seg kone nr.2 og hun føler seg tilsidesatt, også av de andre kvinnene i landsbyen. Det er ikke så lett.

 

Keya rundt bålet                                                                                                                                    Presten, qes Dinka, hadde kalt inn frivillige evangelister fra de nærmeste 11 landsbyene, "bare" 2-3 timer å gå. De kom to ettermiddager og fikk undervisning. 70 stykker kom! De fulgte ivrig med. Det er grunnleggende, enkel undervisning om Gud som skaper, mennesket skapt og elsket av Gud, synden som kommer inn i verden og Jesus som frelser med broillustrasjonen for dem som kjenner den.  Presten oversatte så godt han kunne fra engelsk.                                                          Om kveldene ble jeg invitert til kjente i landsbyen, veldig hyggelig. En kveld var det bål og keya, lokalt øl hos Melkito som vasker klær hos oss. Over 20 mennesker. Utrolig hyggelig.                                                                                                                                    Dette er tida for grassbrenning. Vi så belter av flammer i den mørke kvelden, det ser truende ut, men så dør de ut.                     

                                                                                                                                                     Norges beste peppernøtter                                                                                                                           Jeg kjenner at det er så utrolig godt å være tilbake, få gjøre en jobb blant dette folket som står hjertet mitt så nær. Jeg føler meg virkelig privilegert. Familien synes nok nesten to uker på reise er litt lenge,.. men nå skal jeg være hjemme og være mamma og stelle til jul. I ettermiddag blir det nok Norges beste peppernøtter etter farmors oppskrift J

 



Keep your friends updated— even when you're not signed in.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar