Sider

fredag 18. desember 2009

FW: Misjonsinfo fra Metekel


 

Metekel, 11.-14. desember 2009

 

Det skulle være en spesiell tur til Metekel denne gangen. Vi skulle ha dåpsgudstjenester, bl.a. på den nye kirketomta på utsiden av Gilgil Beles, i Esessa. Det er en "rein" Gumus-menighet, og spenningen var stor før vi skulle feire den første gudstjenesten der...

 

Men turen begynner i Addis. Det var fire prester fra Boji – området som ville være med meg denne gangen. Kes Melako, Daniel, Tolina og Wakgari, var alle prester i menigheter som støtter outreacharbeidet i Metekel. Både med å lønne en evangelist (Alamu) og i forbønn for arbeidet. Siden disse skulle være med, kunne ikke turen være så lang, for de hadde mye å gjøre på hver sin plass hjemme i Boji.

Vi starter som vanlig 0600 om morgenen, og etter en 13 timers (520 km) kjøretur med innlagt frokost i Fiche og lunsj i Debre Markos, ankommer vi Gilgil – Beles i 7-tida på kvelden. Vi sjekker inn på hotellet, og møter Gashi Berhanu, evangelisten, til middag på en av de lokale restaurantene etterpå.

Turen var nøye planlagt på forhånd, men ettersom det hadde vært tendenser til uventet, og uønsket regn, måtte programmet legges om. I Wunbera, hvor vi skulle ha dåpsgudstjeneste dagen etter, måtte vi avlyse. Skolene var stengt og alle var ute på markene for å hjelpe til med innhøstningen. Dåpen der ble utsatt til januar, og i stedet var det blitt kalt sammen til møte med de eldste (menighetsrådene) i Pawe. Sånn på sparket ble jeg bedt om å undervise i ledelse, og heldigvis hadde jeg med meg noen forelesningsnotater jeg hadde brukt før et annet sted, så det gikk vel egentlig greit.

Den største opplevelsen denne gangen, synes jeg var gudstjenesten på kirketomta i Esessa. Der hadde Lami, en av Gumus evangelistene og noen ungdommer, bygget et flott le for sola. Med gressvegger og presenningtak var nesten 100 mennesker samlet til dåp og nattverd for første gang på dette stedet. Bortsett fra ansatte og medhjelpere, var alle Gumus. Det var 7 dåp og 62 til nattverd, før jeg snakket om Jesu inntog i Jerusalem, og forventningene vi har til Ham som skal komme til oss nå ved juletider. En annerledes adventgudstjeneste i tropevarmen for en som til vanlig er folkekirkeprest i Gausdal...

Samtidig som vi hadde dåpsgudstjeneste, hadde jeg kjørt to av prestene som var med til Pawe, hvor de haddde hver sin gudstjeneste samtidig med oss. Der hadde det vært henholdsvis ca 80 og noe over 20 til stede.

Etter gudstjenesten var alle invitert til kirkelunsj. Vi hadde kjøpt inn en sau, og alt som hørte til.

Det rapporteres fra alle hold at nye mennesker kommer til gudstjeneste hver søndag. Det blir stadig fler og fler. Behovet for en fast prest og flere evangelister er stort. I tillegg håper vi å begynne å bygge de første kirkene på ny-året. Det er så mange steder som ønsker besøk, og Metekel virker umettelig på alt det Kirken har å tilby.

Vær med å be om at Metekel kan få en fast prest. Det har vist seg vanskelig å rekruttere, akkurat som det har blitt til landsbygda i Norge i den seinere tid.

Jeg tror vi alle syntes vi hadde fått være med på noe stort da reisen igjen gikk mot Debre Markos og Addis Abeba. Vi var oppmuntret over det vi hadde sett og hørt.

 

Steinar Floberg

Theological Advisor EECMY/NMS



Windows Live: Make it easier for your friends to see what you're up to on Facebook.

1 kommentar:

  1. Hei Steinar. Dette er et nytt forum for meg som jeg ikke helt vet hvordan fungerer enda. Jeg prøvde med en kommentar på et annet sted også, men tror kanskje det ble på feil plass i forhold til artiklene.
    Det er interressant å følge dere i ord og bilder. Her blir det en hvit jul med ca. 50 cm. snø og termometeret viste -28c i dag. Det er flere år siden sist det var så kaldt her.
    Vil bare ønske dere alle en riktig god jul og et godt nytt år der dere er.
    Hjertelig hilsen Knut S.

    SvarSlett