Sider

torsdag 28. januar 2010

Pro-gumuz

Ut fra det vi har skrevet på bloggen ser det ut til at alt bare er fryd og gammen. Vi har det bra og turene mine har vært fine, men det er ikke bare enkelt heller. Like før jul kom repr.vår tilbake fra synodeledelsen med beskjed om at de synes jeg var for pro-gumuz.  De visste ikke om de kunne samarbeide med meg hvis det skulle være sånn. De ønsket også å vite hva det egentlig var jeg underviste.

Dette synes jeg var veldig sterke beskyldninger, vel jeg jobber jo mest blant gumuz, prøver å lære språket stadig bedre og jeg forsvarer gumuz-folket så godt jeg kan. Til og med på synodenivå opplever jeg at det snakkes nedsettende. De er late, planlegger ikke. Har de avling til overs kaster de den på bakken og danser oppå den…..dette er selvfølgelig ikke sant!                                                              Jeg har nok blitt provosert og ikke vært diplomatisk nok det innrømmer jeg.  Men jeg opplever også at det er viktig å forsvare dem og tale deres sak.

Det er heller ikke til å stikke under en stol at det fortsatt er konflikt mellom gumuz og oromo. Dette spiller nok også inn.

Før jul skrev jeg et brev til synodeledelsen der jeg skrev at jeg selvfølgelig ser på alle mennesker som likeverdige og skapt av Gud. Jeg håper vi fortsatt kan samarbeide om å gi evangeliet videre!

 Det var et pent og pyntelig brev for jeg skal jo samerbeide med dem og tjener ingenting på å lage bråk. Og de er jo egentlig hyggelige velmenende mennesker.

Men dette sliter nok fortsatt på meg og jeg gleder meg ikke akkurat til å besøke synodekontorene…..

Et åpenhjertig, lite sukk…

Ragnhild

 



Hotmail: Trusted email with powerful SPAM protection. Sign up now.

1 kommentar: