Sider

lørdag 10. april 2010

Full bil med pasienter med barn, prester og møllehjul                                                            Fra Agallo og videre til Gimbi hadde jeg med meg 2 prester, 2 pasienter med hvert sitt lille barn, en som trengte skyss til Addis og et møllehjul. I Gimbi fikk vi sveiset møllehjulet og levert den ene pasienten.

Men tilbaketuren ble litt mer innvikla enn jeg hadde regnet med for denne pasienten. Melkitu og Abata var nesten helt ubehjelpelige i byen og siden jeg måtte dra videre ble Aslak og Silje og etterhvert Sonja sittende med dette. Ikke alltid bare lett å hjelpe folk...Etter å ha vært i Bodji, hatt møte med kirkeledelsen og levert prestene kjørte jeg videre til Aira.

 

Flis i øyet

Der kom den andre pasienten på sykehus. hun hadde fått ei svær flis inn i øyet da hun hogde ved og hadde gått med fryktelige smerter nesten en måned. det var umulig å få hjelp lokalt. Jeg var redningen hennes siden jeg likevel skulle til Aira der det er sykehus, en dyr og strabsiøs reise for henne. Da vi skulle dra fikk jeg beskjed om at hun likevel ikke skulle være med siden mannen ikke hadde kommet med penger. Det var like før jeg dro, men så tenkte jeg. Her har jeg muligheten til å hjelpe et menneske i nød. Hun ble med og hun kom inn hos øyelegen som de faktisk har langt ute på landbygda i Aira og hun fikk operasjon. Jeg vet ikke hvordan det gikk med henne, men en av studentene, en slekting av henne skulle hjelpe henne videre. Får nok vite hvordan det har gått på neste tur. En utrolig god opplevelse å kunne være til hjelp for noen på denne måten.

 

Prestetudenter

Jeg besøkte de 6 gumuzstudentene på bibelskolen, Onesimus. De satte pris på besøk, jeg ble litt bedre kjent med dem og de fortalte hvordan de hadde det. 2.årsstudentene var ganske overgitt at de nok måtte slutte etter andre året. Dette lovte jeg å få undersøkt og det er nå med som en del av prosjektsøknaden for nye 3 år i EM-Blånildalen. Dette fikk jeg til i samtale med synodepresidenten, føler at det går litt bedre i forhold til ham nå. Det er tilfredstillende.

 

På veg hjem til Addis overnattet jeg hos de nye NMS-misjonærene våre, Silje og Aslak Gotehus som skal være rådgivere i jordbruksprosjekter.



Hotmail: Trusted email with Microsoft's powerful SPAM protection. Sign up now.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar